KAUKOS BLOGG

Välkommen att läsa om varierande erfarenheter och åsikter som hör livet till.

Samhället är dess människor. jag tycker om att debattera för sanningens skull och är beredd att byta åsikt om jag har fel.

För mig är sanning och vänskap en hörnsten i livet som är alldeles för kort att spolieras bort med hat och hämnd.

Jag kan vara vän med en god människa oberoende av religion. Jag kan inte vara vän med en ond människa oberoende av religion.

Om något från bloggen citeras måste källan anges.


lördag 9 juni 2012

Vi drömmer om fred, kärlek mellan människor. Är detta någonsin möjligt?

Saudi Arabiens nationsflagga.

Terrorismens härledning.
Trots att tusentals helt oskyldiga människor mist sina liv de senaste årtionden i flygplanskapningar, i Algeriet, blodbadet den 11/9 i New York och nu senast i olika europeiska länder så finns en allmän ovilja från den muslimska världen (i synnerhet från imamer, mullor) att ge ovett och fördöma massmorden. Detta förefaller liktydigt med ett tyst godkännande. Några modiga muslimer undantaget vilka tordes protestera offentligt med risk för sina liv.

Svenska myndigheter och islamexperter törs inte kritisera Islam. De framhåller den som en fredens religion, och att detta enligt dem inte sanktioneras av Koranen, en Koran de aldrig läst. Dessa falska förklaringar ökar på förvirringen om orsaken varför bestialiska massmord sker och har skett över hela världen och även mellan muslimer. Konflikten mellan araber och judar anses av dem som grundorsaken till denna pågående lönnmordskrig.

Men den konflikten är på intet sätt någon ny företeelse. Osämjan började på 600 - talet då Muhammed blev osams med judarna vilka roade sig över hans felaktiga citeringar ur Gamla testamentet och därmed var fiendskapen mot judarna faktum.
Men, fiendskapen började ännu tidigare. Om du går till Gamla Testamentet och läser om Ismael och Isak. Isak, blev mobbad av den 12 år äldre Ismael på grund av avundsjuka – en vanlig sjukdom i mänskligheten.

Vad vi kallar terrorism är för muslimen helig Jihad och Jihad är en av islams fem grundpelare. Ingen muslim kan vara mot Jihad. Om du motsätter dig Jihad, då är du inte längre en muslim.
Med Jihad avses ett ständigt pågående krig mot otrogna för att göra islam dominant. Detta, enligt exempel från Islams profet sker genom bakhåll, raider, dödandet av obeväpnade civila samtidigt som de rånas och våldtas och rövar bort dem som slavar även nu år 2012.
Du och jag kallar detta för terrorism. Muslimen kallar det för Jihad. Jihad är en aggressiv hänsynslös våldsmetod att missionera Islam och skrämma människor till underkastelse.
Muslimer uppmuntras till Jihad mot de otrogna samt döda dem så deras kult skall avancera framåt. Denna uppmaning ges som sagt i kommandoform av koranens profet till anhängarna.
Några citat från Koranen och Bibeln för jämförelsens skull:
"Döden dem varhelst i påträffen dem och driven dem ut från varje plats, från vilken de driva eder, ty frestelse är värre än dråp..." (2:187)
"... jag skall injaga skräck  i deras hjärtan som äro otrogna, halshuggen dem och huggen av dem alla fingrarna!" (8:12)
"Det tillkommer ej en profet att taga fångar , förrän han anställt ett blodbad på jorden..." (8:68)
"När i möten dem som äro otogna, så halshuggen dem, tills i anställt ett blodbad blan dem!" (47:4)
"Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad. (Joh. 18:36)
Jesus uppmanade också den impulsive Petrus att stoppa undan sitt svärd med vilken han högg av örat på översteprästens tjänare Malkus.
Här är den avgörande skillnaden klargjort med några exempel. Kristna begick terrorhandlingar i olydnad för Kristi ord, medan muslimer begår terrorhandlingar i lydnad till Muhammeds ord.
Islam är en introvert sekt där anhängarna hindras att ta del av andra alternativ. Där finns ingen annan förklaring än, att dessa lönnmördare vilka spränger sig själv och tar med sig i döden oskyldiga människor är under inflytande av andra psykopater vilka i sin tur är påverkade av koranens direkta kommando, order, att döda de otrogna.
Deras handlingar är kännetecknande för en person som blivit indoktrinerat in i ett psykopatiskt tillstånd av koranlärare redan i småskolan - i Pakistan finns ca 10 000 koranskolor!
Koranen anger riktlinjerna för dödandet formulerade som kommandon – ”du skall”!
Det stora flertalet muslimer har aldrig läst Koranen. Frågar man dem om de tror att Koranen är sanning så blir svaret ändå ett kategoriskt ja. Om de får samma fråga gällande Bibeln som de aldrig heller har läst – inte får heller – så blir svaret ett lika säkert nej!
Istället förlitar de sig på traditionen, hörsägen och vad släktingar, vänner, mullor och massmedia för fram till dem i för tillfället lämplig tolkning
Vad du och resten av den muslimska världen inte kan förstå är det, att muslimskt sinnelag är vilset. Muslimer vilseleder inte bara dig utan också dem själva. Orsaken är att de (liksom många västerlänningar) tror på hörsägen och att koranen i sig inte innehåller motsägelser, upprepningar och missvisande citeringar ur Bibeln.
När muslimen ställs inför alla uppenbara felaktigheter i Koranen så undflyr han fakta genom påståendet att det är fel översättning eller att den skall läsas på originalspråket eller det är det ”Sista budskapet” som är en korrigering av Bibeln.
En annan förklaring till allt mördande och blodbadet i WTC var väntat för Amerika eftersom muslimer har blivit nedtryckta så nu har det bara skett en rättvis hämnd.
Vad som många inte ser är, att islam undertrycker sig själv i och med, att dess grundvärderingar är konservativa hindrande moderniseringar i ett samhälle av såväl människor som produktionsmedel och kultur. Därav följer, att de gärna använder den västerländska teknologin i terroverksamheten. I förening med fatalismen blir Islam ett hinder för all utveckling av sitt eget samhälle. I länder där 1400 år gamla Sharia lagar, seder och påbud enligt Muhammed införs är dömda till evig fattigdom såväl andligt som materiellt.
Terrorister och psykopater är liktydiga. (psykopati = antisocial personlighetsstörning kännetecknad av frånvaron av skuldkänslor och oförmågan till empati) Som resultat av detta så tänker han lika som dessa. Det enda som behövs är en eller fler smarta propagandister som Josef Goebbels i bakgrunden som hetsar massan till kollektivt, enstämmigt tänkande och hat mot en uppdiktad fiende.
Miljoner tyskar blev psykopatiska under andra världskriget och folk som rörde vid Hitler svimmade av. Miljoner japaner blev psykopater samtidigt under sin kejsare Hirohito som ansågs som en inkarnation av Buddha. Så kan en miljard människor bli psykopater kollektivt. Verkligheten visar oss, att detta har hänt och händer.
För några år sedan tillsattes en enmansutredning om sekter. Till uppgiften utsågs kommunisten Margo Ingvardsson som alltså själv tillhör en sekt vilket kommunismen i dess ursprungliga form är. När sektens frukter och dess grundares liv studeras så framträder alla kännetecken på sekt eller kult. Marx är ju en kultfigur, en Gud för många aningslösa.. Marx läste blodiga skräckhistorier för sina småbarn där djävulen var inblandad. Sådant gör inte en normal människa. En psykopat gör det. Senare gjorde flera av barnen självmord.
De blev alltså de första synliga offren för kommunismens ideologi.
Marx var en psykopat enligt den etablerade definitionen som tidigare nämnts. I euforiska termer ropade han på världsrevolution mot Gud och kapitalismen.
Kommunismen har efterlämnat 100 miljoner dödade människor. Till detta kommer vulgärateismen, den filosofiska ateismen och den ”vetenskapliga ateismen” som tillämpas i Sverige och med den som vapen sparkar eliten undan hoppet och livsglädjen för de unga.
Noteras bör, att allt fler unga mår dåligt i Sverige och allt fler tar livet av sig
Ett exempel på kollektiv psykopati observerades i Iran när Ayatolla Khomeiny återvände från exilen i Frankrike: ”Många av oss som vittnade detta på plats blev chockade över masshysterin och våldet som omfattade hela landet. De flesta av dem som uppförde sig som psykopater kom till normaltillstånd senare och ångrade idiotierna. De inser nu själva,att de uppförde sig som psykopater.” (Faithfreedom.org)
Anhängarna till Shoko Asahara, den blinde japanske messias, sprayade giftgasen Sarin i tunnelbanorna i japanska städer. På det viset lyckades de döda och såra 100-tals människor. Motivet var, att offren skulle ”befrias från deras dåliga Karma”. Enligt Asaharas förryckta domedags undervisning ”Poa” befrias offren från vardagslivets oundvikliga ansamling av dålig karma. ”En kan endast rädda sin själ genom dödandet”, lärde han sina anhängare. ”Visa människor ser, att både den som dödar och de som dödas drar fördelar av detta”, sade Asahara till sina sektmedlemmar. Exemplen visar på hur lätt det är för en fanatisk ledare att få andra med sig och få dem att bete sig onormalt mot andra människor – att hata. Sedan dess har 100-tals annars intelligenta människor – en del med universitetsexamina - gjort samma sak, när de litat på en psykopatisk kultledare.
Det islamska kynnet är inte annorlunda än andras.

Psykopater är i allmänhet smarta människor som saknar samvete. Ibland visar de även på narcissistiska egenskaper i peronligheten. Muslimer är samvetsstyrda, hyggliga människor när deras religion inte blir inblandat. De är precis lika kärleksfulla och snälla som vilken annan som helst. Men de underkastar gärna sitt samvete under deras tro accepterande kriminella handlingar om det är befallt av tron.

Ta som ett exempel en kvinna som är anklagad för otukt eller liknade och hon blir dömd att stenas till döds. Muslimer är vanligen tysta i sådana fall. De skyller på kvinnan men inte på den bestialiska sharia lagen.
Dessa människor kan vara omtänksamma och älskande, men ändå kan deras samvete inte bortse från deras tro. När de följer psykopater när de ger upp sin intelligens och överlämnar samvetet till mullor och imamer så uppför de sig och tänker likt dessa. De blir så en förlängning och verktyg hetsade och fostrade av sina ledare.
Islam är en vådligt förvuxen farlig kult som sprid med svärdets hjälp och på order från Koranen. Man förstår detta väl när man betraktar Saudi Arabiens motbjudande nationsflagga med liknande kroksabel som profeten brukade mot sina fiender.
Detta som ovan sagts är den enda korrekta vinkeln och orsaken till alla blodbaden.

Kultmedlemmar är inte normala. Även om de i andra sammanhang är kloka, förståndiga – några till och med genier, så tänker de och uppför sig psykopatiskt när det kommer till deras tro på kulten som de tillhör. Att hålla fram bilden och föreställningen om kulten är det primära, objektiva för varje kultmedlem. De skulle inte tveka att ljuga eller ens att ta på sig skulden för att få kulten att framstå i en fördelaktig framtoning. Sammaledes skulle de inte ens darra om de måste begå kriminella handlingar för att främja deras tro
Lyckligtvis finns där en stor andel av dem, vilka inte känner till mycket av verklig islam och praktiserar inte det heller. Liksom där finns kommunister vilka inte känner till dess verkliga destruktivitet som leder från kollektivism till oligarki och för den enskilde förlusten av frihet att ordna sitt eget liv.
Kultisten har en väl avgränsad, bestämd och invecklad sinnelag. Kulten är för dem absolut sanning och den ultimata orsaken för existensen. Moral och etik blir relativa och domineras av kultens ideal samtidigt som kultisten normalt styrande samvete hamnar i skymundan. Kultisten förlorar varje begrepp om rätt eller fel eftersom han litar helt på vad mullorna predikar i moskéerna eller på vad en fanatisk urspårad sektledare säger i sin kyrka.
Djävulska handlingar som fördöms av Gyllene regeln” blir legitima om dessa gynnar deras sak.
Allt som är rätt eller fel, ont eller gott bör värderas i ljuset av Muhammeds gärningar (Sunna) och inte med den standard som ”Gyllene regeln” ger och som är i samklang med vårt samvete. Muhammed sätter rätta standarden enligt mullornas argumentering. Muhammed är och blir förebilden för muslimterroristen liksom Marx är och blir förebilden för kommunisten.
Med denna definition som grund är lögn, lönnmord, stöld och även våldtäkt vackert och gudomligt om de praktiserades av Muhammed och om dessa bestialiteter främjar mullornas andliga och politiska makt i samhället och i världen i sin helhet.
Lögnen måste alltid försvaras med ännu mer lögn och våld – annars faller den. Av det ena följer det andra.
En Muslim föds till Muslim. Ingen föds till terrorist - hon blir det.




Det var nära att Sverige blivit en totalitär stat.

-->

De efterlämnade enorm miljöförstörelse

Fortfarande behöver mikjoner barn hjälp med kläder och annat.

De brände ner kyrkorna i sitt hat mot kristendomen
(Kännetecknande drag hos en sekt)


De efterlämnade miljoner övergivna barn.



Rysk begravningsfölje. Genom byn hölls den röda stjärnan upp - men när följet närmade sig den utbrända kyrkan togs stjärnan ner och korset kom upp i stället när lastbilen närmade sig kyrkan.

De kunde inte förstöra de döda - bara de levande.




De kunde inte förstöra de döda - bara de levande.


Sverige på väg mot totaliarism.
En kort historik.
 Den nästan oavbrutna 40-åriga socialdemokratiska maktinnehavet gav  möjlighet till dem att omdana skolan enligt sin ideologi som i grunden var     antikristen. Skolan blev en naturlig tummelplats och barnen lätta offer. Fackföreningar och media tyglades att verka enligt deras ideologi. Fackombuden på 1000-tals arbetsplatser  blev ombud och betalda agitatorer för Socialdemokraterna enligt mönster från sovjets Agitprop. TV och radio monopoliserades. Läromedel och skolans undervisning kontrollerades av Skolinspektionen - som nu idag har svällt som en jäsdeg till 400 anställda med generöst tilltagen budget.Partiets filosofer upprepade det som Marx redan hade gjort. Marx var en hängiven kristen ända tills hans kamrater övertalade honom att göra en kovändning och bli en hängiven kristendomshatare.
Marx teorier genomdrevs skickligt  och omärkligt för vanligt folk. Ideologerna var medvetna om att det förelåg en fara i om de skulle ändra inriktning för skolan för snabbt. Då skulle folket protestera. Slagdängor som solidaritet, jämlikhet och folkhem (som inte är deras påfund) började användas flitigt. Med jämlikhet avsågs kollektiv som ansågs som just jämlikhet. Vägen mot totaliarism var på god väg att lyckas. Mot total kontroll.
Något som inte får glömmas är jordförvärvslagen som började gälla 1979. Lagens avsikt var att slå ihop små jordbruk till stora enheter – och i längden övertas av staten och omvandlas till kollektiv. Den tillämpades så, att när fastigheter förvärvades kördes också grannen bort så att dennes jord kunde övertas för att bilda större enheter. De nya stora enheterna skulle nu använda gifter och maskiner i jordbruket. Den politiken skapade självklart mycket bitterhet på landsbygden. Vägen mot Kolchoser var utstakat. Socialdemokraterna bröt samarbetet med SKP under några år efter att Sovjetunionen angrepp på Finland november 1939. Den tillfälliga ovänskapen motiverades av taktiska skäl - inte av att deras ideologi skiljde sig åt. Alla reformer som här har nämnts skedde med stöd av SKP (Sveriges Kommunistiska Parti)
De kristna - det största hindret.
Vägen mot totaliarismen kräver att det rensas bort från människornas sinnen deras individualism, lojalitet till familjen,  traditioner, fosterlandskärlek och religiösa dogmer.
De kristna skulle hållas utanför och negligeras och gömmas i sina kyrkor där de inte kunde störa samhällsbygget.De var inga beundrare av Marx eller Lenin och därför omöjliga att omvända. Motviljan mot den kristna tron hänger kvar: Bara några år sedan gjorde S - riksdagsledamoten Morgan Johansson ett uttalande där han sade, att de kristna inte skall vara med i politiken. Morgan Johansson tillhör Humanisternas styrelse och han anser att ateister skall vara aktiva i politiken. Ett tankefel finns här på så sätt att de talar varmt om ett mångkulturellt samhälle i andra sammanhang och hur det berikar samhället. Segregation och integration samtidigt! Hans uttalande motiveras av att de självständiga kristna är ett hinder för det totalitära samhället som Socialdemokraterna ännu drömmer om...
Morgan Johansson är en produkt från den "nya skolan."
Men, överallt har den totalitära ideologin varit dömd att misslyckas därför att den går mot naturens ordning som är olikhet och individens valfrihet. Försöket att göra alla elever lika är i opposion mot hela skapelsen där alla miljarder levande är olika. Ett totalitärt system självdör om det inte hålls upp med våld. Utvecklingen avstannar då alla tänker - eller tvingas tänka - lika. Det är bara olikheterna som skapar nytt. Olikheter föder nya ideer och kompletterar varandra. Av det följer, att feminismen och genus perspektivet är hinder för sund utveckling.
Ett enkelt exempel bara:
Läsaren kan tänka på två uppfinnare vilka försöker lösa ett problem. Om de tänker lika då blir det inga nya uppslag som ger lösning  till att uppfinningen skall fungera och som förblir olöst. Om de däremot är olika med olika tankar då blir de komplement till varandra och bidrar med nya ideer på problemet som då får sin lösning.
Detta är bekant för alla uppfinnare!
Inspiration från DDR. Med den nya av partiet godkända 9-åriga enhetsskolereformen inleddes skolans nya inriktning bort från det gamla. Året var 1946 då en kommission   för arbetet utsågs. 
Huvudsekreterare blev en illröd socialdemokrat, Stellan Arvidsson som var en svuren ateist och marxist till tron och pedagog till yrket. Detta innebar självklart att kommissionen redan då var jävig i praktiken. Pedagogerna besökte DDR upprepade gånger för att studera deras skolsystem. Östtyskarna frågade varför de kommer just hit - det finns bättre länder! Men, de ville inte besöka andra länder därför, att deras ateism stämde väl med det som redan fanns i DDR.
Arvidsson besökte DDR ett 50-tal gånger. Han gjorde allt för att komma in i landet och Östtyskarna gjorde allt för att komma ut!
Fortfarande 60 år senare är det få svenskar som vet om att dessa händelser är härledningen till de olösliga problem som skolan nu brottas med. Det har aldrig skrivits någon klargörande historia om händelserna kring 40- och 50-talens svenska skolpolitik enligt DDR.
 Svenskarna blev hänförda och solvårade med massor av medaljer från Stasi.
Kunskaperna börjar tillämpas. Nu skulle skolan bli mera demokratisk och kostnadseffektiv. Kristendomsämnet skulle förfalskas och helst gallras bort helt. Den började ersättas med mera evolutionsteori och sexundervisning. Enligt kommissionen hämmade kristendomem barnens fria utveckling. De kristna påstods vara infantila och offer för tvångsneuroser enligt marxistiska psykoanalytiska teorier. Dessutom var de okunniga.Kristendomen var ett hinder för ateistisk agitation och barnens avpersonalisering att passa in i ett kollektivt inhägnad.
Men i deras nya läroplan fanns kravet på objektivitet inskrivet. Detta var ett hinder att helt avsäga sig undervisning i kristendom. Andra religioner bredvid fick samma ställning som undervisning i kristendom. På det sättet blev kravet på objektivitet tillgodosedd.Ingen frågade eleven eller föräldrarna vilka trots allt har det yttersta vad eller hur mycket de skulle undervisas i olika ämnen. Föeäldrarna får som regel bära hundhuvudet när skolan misslyckas med eleven senare. Grupparbete introducerades. Elever vilka själva löste uppgifterna eller ställde obekväma frågor eller visade sig vara begåvade individualister vingklipptes. De nivellerades till samma nivå som de vilka inte hade samma iver eller begåvning.
Läroplanen bestämdes som lag enligt antidemokratiskt maner för att gälla all undevisning i de demokratiska skolorna i ett demokratiskt samhälle. Evolution eller skapelse, ordning och uppförande (som är grundbulten i all god pedagogik), betyg eller inte, fria skolor eller monopol? Ingetdera, utom evolutionslära och strikt monopol. Betygen ersattes med en subjektiv muntlig bedömning av eleven som läraren i regel inte kände och sällan tordes säga allt inför föräldrarna.
Nu kommer skolinspektörerna på besök med läroplanen i handen för att se om skolan avviker eller bryter på någon punkt mot dess bestämmelser. Den användes nu som ett ofrihetens tillhygge mot rektorer och stressade lärare.
Införandet av en ny skolpolitik gick framåt i små etapper och omärkligt för folket - föräldrarna. En liten ändring i taget verkade betydelselös. så det var meningslöst för medelsvensson att opponera sig mot ett stim av akademiska teoretiker.
När nya ideer lärs ut under en längre tid - inympas - och förblir oemotsagda av alternativa åsikter och kunskaper blir de accepterade som sanna. Upprepning och lång tid verkar kraftfullt. Ett barn som i åratal förses med likartat undervisning av en äldre auktoritet tar det som absolut sanning. Eleven smittas (Som av Påssjuka som bara finns där - men utan att tänka efter varifrån?) av åsikter som slutligen anammas som egna fakta och inte från en indoktrinerande undervisning. Verkan blir mer effektiv när licencierade, betalda lärare lär ut kristendom själva är ateister och skryter med det också eftersom det är en yrkesmerit.
Någon heuristik förekommer knappast numera. Många skolor portar t.ex. Gideoniter vilka arbetar ideellt men dörrarna är vidöppna för RFSU's betalda agitatorer. Motiveringen är ofta att Gideoniterna idkar hjärntvätt och vidskepelse men RFSU-agenterna bidrar med upplysning och kunskap.
När problemen hänger som mörka moln. Diciplinkraven lättades i den falska förhoppningen att eleverna skulle bli snällare, hövligare och lika entuasistiska till undervisningen som då när de gick i första klass. Undfallenheten blev total när detta ansågs som demokratiskt och alla skapade egna regler. Nya värdegrunder konstruerades av vilka de flesta fanns redan formulerade i Bibeln. Men, detta faktum negligerades med den hycklande motiveringen att Bibeln var föråldrad och opassande för det nya samhället och dess nya människor. Det är inte längre ovanligt att barn kallar sig ateister eller buddister eller tror inte på någonting.Livet blir ett nu utan framtid vilket slutligen skapar existentiell ångest. Så skapas olyckliga andliga  krymplingar. Sedan, när skolans problem började hopa sig till otolerbara nivåer målade pedagogerna om skolsalar, bytte till finare möbler, förbättrade maten, annställde fler psykologer och lärare. Kravet på mer personal blev enormt så småningom. Drömmen om den kostnadseffektiva skolan gick i sank liksom andra drömmar om världens bästa skola.
Redan 1987 fanns i Sverige 1,9 miljoner anställda i den offentliga sektorn. En ökning med 70 % under 15 år. De största ökningarna var i skolan och sjukvården där psykvårdens behov var stora.Den privata sektorn hade vid samma tid 2,6 miljoner anställda villka producerade skatteinkomster för staten. Den privata sektorn minskade med 8 % under samma tid! Skatterna räckte inte till så de höjdes med jämna perioder alltefter att den offentliga sektorn ökade.Ett exempel på hur den offentliga sektorn svällde är dagissystemet där antalet anställda är 120 000 vilka i sin tur genomgår (inte alla) en treårig utbildning i konsten att handha andras barn. (Den utbildningen kvalificerar inte till undervisning i den vanliga skolan)
När sedan skolan misslyckas med eleven så skyller politikerna ledda av feministerna på familjen! Samma familj som de länge motarbetat som omodern företeelse från ett svunnet trångsynt samhälle ledd av patriarkatet. En sammanhållen familj var ett hinder för deras sociala experiment.
Den klarsynte Emile Faquet anade för 100 år sedan hur livsgången skulle bli i en övermogen demokrati:
"Demokratin är angelägen att få bort barnen från familjen och ge dem den undervisning de själva väljer och inte den föräldrarna väljer. Föräldrarnas kompetens förnekas. Detta medför, att föräldrar och barn kommer bort från varandra."
( Mer om Emile Faquet på min blogg under namnet Inkompetenskulten)
Många elever har därför ingen hel familj där de kan få hjälp med läxor och allt annat som livet för i deras väg. Skolan är ett gigantiskt, själlöst nätverk där eleven inte blir sedd och inte kan utveckla det hon är bra på och har anlag för. Inga betyg och fem dagars praktig på någon arbetsplats anses som god pedagogik. Men familjen och hemmet är fortfarande en enhet ( inte ett nätverk) där alla bryr sig om och ser varandra. Där finns riktig äkta solidaritet som inga politiska system kan åstadkomma.
Skoltrött.  Redan i 7:e klass fick jag och andra nog. Den 9-åriga skolsystemet infördes, men vi ville absolut inte vara kvar två ytterligare onödiga år. En ointresserad elev höt inte dit och en lärare - trots att denne har lön - vill inte undervisa en oengagerad elev. Eleven flyr hellre ett fängelse dit systemet har placerat  och tvingar på en undervisning som känns helt meningslös.Merparten av det för stunden inlärda hamnar i glömskans kammare. Systemet har blivit en förvaringsplats.
Vi insåg, att mycket av de ämnen de packade i oss kunde vi vid intresse läsa på egen hand senare - och ur bättre böcker - okontrollerade böcker.
Den ateistiska skolelitens målsättning har varit att fostra ideologiskt likriktade människor vilka är okritiska. Det är bara den typen som passar in i ett kollektiv. Eleverna har nu blivit kuggar i ett samhällsmaskineri där eliten tänker och barnen har blivit mjölkkor för olika vinsthungriga marknader inklusive Partiet.
Den svenska skolan dödar ansvarskänslan, fantasin och är antikreativ i brist på heuristik och alternativ. Trots 9 år lämnar väldigt många skolan med usel läsförmåga och underkända betyg; helt klart är, att det finns allvarliga fel, många fel i Partiets skola. detta var mycket ovanligt i den gamla skolan. Den, som då var bäst i världen. Ansökningar om patent, mönsterskydd har stadigt minskat i Sverige. Förslagsverksamheten på våra arbetsplatser har nästan dött ut eller minskat. 
Till det som sagts måste ännu en gång sägas att diktamen från en tyrannisk läroplan som ensidigt bestämmer vad som får förekomma i skolan har inneburit stor skada. Det är ett hinder mot alternativ, mot annan information som skulle bidra till elevens fantasi, kunskap och kreativitet.Sverige har skolplikt – inte läroplikt som i andra länder. Slutsatsen blir då, att Hemundervisning är straffbart.
Affärsföretag eller skola?  Partiets skola har blivit 100-falt sämre än den gamla. Hur då? Ja, det har förvandlats till ett enormt affärsföretag och inkomstkälla för läroboksförfattare, administratörer, pedagoger, forskare, skolinspektionen, psykologer, drogförsäljare, konsulter, kuratorer och poliser och antimobbningsexperter... Lärarkåren bråkar både med varandra och eleverna och strejkar. Eleverna bråkar och skolkar. Få vill bli lärare i detta otyglade kaos där alla vill bestämma.
Nu kräver skolan fler lärare - inte för att undervisa men för att hålla ordning i klasserna för att få arbetsro för egen del och för eleverna. Samtidigt kräver LR 10 000 mer i månadslön...
Så blev det. Reportern för tidningen The Observer Roland Huntford gav redan för 30 år sedan en analytisk sammanfattning om vart den svenska skolan var på väg: "Utbildningen i den svenska skolan syftar till att producera kuggar och konsumenter till samhällsmaskineriet och utveckla kollektivt tänkande. Avkristningen har varit mer effektivt än i något annat land - inkl. Sovjetunionen. Den sk. religionsundervisningen påskyndar utvecklingen genom att i själva verket vara antireligiös."Omdömet hos denna erfarna reporter som föddes i Sydafrika 1927 måste tas på allvar - någon gång. Hans uppdrag var, att noga följa utvecklingen i Skandinavien.
Klart är, att en väl dolt demonisk, långsiktig hjärntvätt inleddes av 1946-års Skolkommission i den svenska skolan. En skola som på papperet skall vara objektiv och neutral. Det krävdes nästan en generation av Partiet att vända den svenska skolan från att ha varit effektiv med goda resultat till den sämsta och dyraste i hela världen. Kauko Antbacke









































torsdag 7 juni 2012

Hur jag fick ett nytt pingisbord för 100 kr!


Pingisbordet.
Hade pingisbord i gillestugan då jag bodde i Kvarnsveden, Dalarna. Mina främsta välmeriterade motståndare var Pentti, Kurt och Vesa. Kurt brukade vinna flest gången men Pentti råkade vinna över Kurt någon gång. Han blev så glad att han kastade sig på golvet och skrattade. Vi hade verkligen roligt. Själv var jag nog trea i gänget.
Vi flyttade till Småland och jag saknade mina vänner och pingisbordet – båda lika mycket.
Önskade ett pingisbord – men ekonomin då var i botten så köp var inte att tänka på.
Men, allt brukar lösa sig för den som hoppas.
En dag var jag iväg till soptippen och hade en släpkärra efter som var lånad. Sällan, att jag behövde släp men just då var den bra att ha. Körde upp på rampen och lastade av. När allt var klart kom en annan också med släp. På släpet fanns en nästan ny pingisbord som han tänkte slänga i soporna.
Varför slänger du den?
Det är ingen som använder den!” Svarade han.
Men, lasta över den på mitt släp så får du en hundring för besväret!”
Vi flyttade över det fina bordet med hjul och allt på mitt släp. Han fick sin hundralapp och var nöjd. Jag var mest nöjd!
Spelar numera ofta mot en överlägsen motståndare – postens mästare som han är. Han brukar retas med mig och säga att ”nu skall Kauko dansa!”
Någon sällsynt gång när jag har vunnit har jag skrattat gott – mycket gott. Brukar då fråga honom om han inte ser bollen eller är det fel på racketen?
Kauko.


Att byta bil och bli nöjd?

Felaktig Toe - in -out sliter ner däcken väldigt snabbt.

Bilbytet.
Min röda Volvo V70 -98 gick inte genom i besiktningen. Styrlederna fram var glappa. Besiktningsmannen tröstade med, att detta är ett vanligt fel på just 98:na.
Javisst, men 300 till för ombesiktning utöver de 350 redan betalade plus kostnader för två besök i Växjö. Summa 1000 kr.
Köpte delar för 400 och lämnade bilen till en yrkesskola där de gjorde jobbet gratis samtidigt som de fick öva att meka med en Volvo V70.
Efter bytet blev det ett vinande ljud från framdäcken i kurvorna. Dessutom var bilen lättmanövrerad i kurvorna – den liksom svängde sig själv! Ljudet var inte värst högt så därför negligerade jag detta. Fortsatte att köra som vanligt ända tills en morgon då det syntes, att det var lite luft i vänster framhjul.
Däckverkstaden blev det första besöket den dagen. Vänster fram läcker, sade jag till reparatörerna vilka kom ut för att titta vad som var fel. De var två som inte ens böjde sig ner för närmare granskning.
    Ni kan väl täta den?
    Nej, det går inte, blev deras svar.
    Vadå? Varför det?
    Känn på däcket på insidan, uppmanade de. Jag var lite konfunderad över deras auktorativa, nästan provokativa sätt att bemöta mig som kund.
    Visst, jag kände på insidan av vänster fram. Där var stålarmeringen framme på ytan
    Känn på höger däck också! Där var också däcket nerslitet ända till armeringen.
    Hade du kört bara några kilometer till hade båda exploderat! Var deras kommentar efter min inspektion.
    Väl, då förstod jag att hjulvinklarna var helt fel inställda. Vinklarna hade aldrig blivit justerade efter reparationen. I det här fallet pekade hjulen ut åt sidorna. Det som kallas Toe – out. Därför var de nerslitna på insidan. Toe-in är då när däcken slits på den synliga yttre sidan.
    De bytte till nya däck fram. Under tiden beslöt jag, att nu är det dags att byta bil till en något nyare modell. Det var inte bara hjulvinklarna som var fel. Vindrutan var sprucken efter ett stenskott som jag aldrig brytt mig om att åtgärda. Klimatanläggningen var ur funktion också.
    Direkt efter däckbytet besök hos en bilhandlare i närheten. Informerade honom angående hjulvinklarna. Där fanns en fin och nyare modell först raden och just den som jag ville provköra. Det var en -02 som kändes helt rätt och lättkörd.
    Hur kändes det? Frågade försäljaren. Den är bra, svarade jag. Vi byter! Om jag får de 14 000 kr för min bil som är kontantinsats för den nya bilen då blir det affär. Men det ville inte handlaren gå med på som redan hade gått runt min bil och noterat allt med vana ögon – hjulvinklarna, vindrutan och de nya framdäcken. Han erbjöd bara 10 000 kr för min gamla. Gjorde en snabb beräkning hur mycket alla reparationer på den gamla skulle kosta. Det blev mera än 4 000 kr.
    Köre till! Sade jag. Vi byter då och du får den återstående mellanskillnaden på 4 000 när du skickar första fakturan?
    Nja, svarade han, egentligen får jag inte göra så – men jag litar på dig! Vi skrev köpekontraktet klart.
    Efter några dagar hämtade jag den nya bilen som hade blivit rekonditionerat så väl, att grannen frågade om den var splitterny?
    Den första fakturan kom – men inga 4 000 kr var med. Hade försäljaren glömt det? I ärlighetens namn ringde jag och påpekade saken. Försäljaren fanns inte kvar i samma firma – han hade bara varit semestervikarie.
    Det får väl bli så då, blev deras svar från bilfirman.
    Någon månad senare besiktigades min nya bil. Detta är en mycket bra bil var besiktningsmannens kommentar – första gången som jag har hört sådana kommentarer från deras sida.
    Min nya bil som är 10 är gammal - men perfekt som transportmedel.
    Nöjd och glad körde jag de två milen hemåt efter att först ha firat den lyckosamma bilen med kaffe och en kringla på Erikshjälpen.