KAUKOS BLOGG

Välkommen att läsa om varierande erfarenheter och åsikter som hör livet till.

Samhället är dess människor. jag tycker om att debattera för sanningens skull och är beredd att byta åsikt om jag har fel.

För mig är sanning och vänskap en hörnsten i livet som är alldeles för kort att spolieras bort med hat och hämnd.

Jag kan vara vän med en god människa oberoende av religion. Jag kan inte vara vän med en ond människa oberoende av religion.

Om något från bloggen citeras måste källan anges.


onsdag 1 december 2010

hönan och ägget


ETT SYMPOSIUM om HÖNAN ELLER ÄGGET.
Till minne av Charles Darwins epokgörande insatser samlades vetenskapsmän och forskare till ett symposium som var öppen för utomstående åhörare: Ämnet denna gång var Hönan och ägget – vilket utvecklades först från grundämnen kol, väte, syre, kväve? Hur utvecklades en självorganiserande förmåga till råga på alla andra svåra problem att lösas slutgiltigt en gång för alla.
En kemist använde sin tur för att presentera sina forskningsresultat. Hans framträdande var självsäker och arrogant.
”Efter noggranna forskningar har jag slutgiltigt kommit fram till, att först utvecklades ägget som senare utvecklades till en höna.”
Bland åhörarna fanns en man som ägde en stor hönsfarm. Han började skratta högt vilket störde vetenskapsmännen och ordföranden. Ordföranden som blev nyfiken på varför hönsfarmaren skrattade gav honom en stunds tillfälle att förklara sitt sällsynta och avvikande och respektlösa uppförande.
”Ärade herrar! Jag äger många höns, men jag har aldrig sett, att ägget gör hönan – men väl, att hönan först gör ägget!”
Kemisten, som ivrigt försökte bevisa sina teorier blev snopen och förbryllad: ”… jag menade säga att först utvecklades hö… nej… ägget…. Nej, eller höhöhnan…”
Hönsfarmaren skakade på huvudet och lämnade salen för att se till sina höns vilka han tog hand om med största omsorg.
Det man älskar, det sköter man om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar