De kunde
inte förstöra de döda - bara de levande.
Sverige på
väg mot totaliarism.
En kort
historik.
Den
nästan oavbrutna 40-åriga socialdemokratiska maktinnehavet gav
möjlighet till dem att omdana skolan enligt sin ideologi som i
grunden var antikristen. Skolan blev en naturlig
tummelplats och barnen lätta offer. Fackföreningar och media
tyglades att verka enligt deras ideologi. Fackombuden på 1000-tals
arbetsplatser blev ombud och betalda agitatorer för
Socialdemokraterna enligt mönster från sovjets Agitprop. TV och
radio monopoliserades. Läromedel och skolans undervisning
kontrollerades av Skolinspektionen - som nu idag har svällt som en
jäsdeg till 400 anställda med generöst tilltagen budget.Partiets
filosofer upprepade det som Marx redan hade gjort. Marx var en
hängiven kristen ända tills hans kamrater övertalade honom att
göra en kovändning och bli en hängiven kristendomshatare.
Marx teorier
genomdrevs skickligt och omärkligt för vanligt folk.
Ideologerna var medvetna om att det förelåg en fara i om de skulle
ändra inriktning för skolan för snabbt. Då skulle folket
protestera. Slagdängor som solidaritet, jämlikhet och folkhem (som
inte är deras påfund) började användas flitigt. Med jämlikhet
avsågs kollektiv som ansågs som just jämlikhet. Vägen mot
totaliarism var på god väg att lyckas. Mot total kontroll.
Något som
inte får glömmas är jordförvärvslagen som började gälla 1979.
Lagens avsikt var att slå ihop små jordbruk till stora enheter –
och i längden övertas av staten och omvandlas till kollektiv. Den
tillämpades så, att när fastigheter förvärvades kördes också
grannen bort så att dennes jord kunde övertas för att bilda större
enheter. De nya stora enheterna skulle nu använda gifter och
maskiner i jordbruket. Den politiken skapade självklart mycket
bitterhet på landsbygden. Vägen mot Kolchoser var utstakat.
Socialdemokraterna bröt samarbetet med SKP under några år efter
att Sovjetunionen angrepp på Finland november 1939. Den tillfälliga
ovänskapen motiverades av taktiska skäl - inte av att deras
ideologi skiljde sig åt.
Alla reformer som här har nämnts skedde med
stöd av SKP (Sveriges Kommunistiska Parti)
De kristna -
det största hindret.
Vägen mot
totaliarismen kräver att det rensas bort från människornas sinnen
deras individualism, lojalitet till familjen, traditioner,
fosterlandskärlek och religiösa dogmer.
De kristna
skulle hållas utanför och negligeras och gömmas i sina kyrkor där
de inte kunde störa samhällsbygget.De var inga beundrare av Marx
eller Lenin och därför omöjliga att omvända. Motviljan mot den
kristna tron hänger kvar: Bara några år sedan gjorde S -
riksdagsledamoten Morgan Johansson ett uttalande där han sade, att
de kristna inte skall vara med i politiken. Morgan Johansson
tillhör Humanisternas styrelse och han anser att ateister skall vara
aktiva i politiken. Ett tankefel finns här på så sätt att de
talar varmt om ett mångkulturellt samhälle i andra sammanhang och
hur det berikar samhället. Segregation och integration samtidigt!
Hans uttalande motiveras av att de självständiga kristna är ett
hinder för det totalitära samhället som Socialdemokraterna ännu
drömmer om...
Morgan
Johansson är en produkt från den "nya skolan."
Men, överallt
har den totalitära ideologin varit dömd att misslyckas därför att
den går mot naturens ordning som är olikhet och individens
valfrihet. Försöket att göra alla elever lika är i opposion mot
hela skapelsen där alla miljarder levande är olika. Ett totalitärt
system självdör om det inte hålls upp med våld. Utvecklingen
avstannar då alla tänker - eller tvingas tänka - lika. Det är
bara olikheterna som skapar nytt. Olikheter föder nya ideer och
kompletterar varandra. Av det följer, att feminismen och genus
perspektivet är hinder för sund utveckling.
Ett enkelt
exempel bara:
Läsaren kan
tänka på två uppfinnare vilka försöker lösa ett problem. Om de
tänker lika då blir det inga nya uppslag som ger lösning
till att uppfinningen skall fungera och som förblir olöst. Om de
däremot är olika med olika tankar då blir de komplement till
varandra och bidrar med nya ideer på problemet som då får sin
lösning.
Detta är bekant för alla uppfinnare!
Inspiration
från DDR.
Med den nya av partiet godkända 9-åriga
enhetsskolereformen inleddes skolans nya inriktning bort från det
gamla. Året var 1946 då en kommission för arbetet
utsågs.
Huvudsekreterare
blev en illröd socialdemokrat, Stellan Arvidsson som var en svuren
ateist och marxist till tron och pedagog till yrket. Detta innebar
självklart att kommissionen redan då var jävig i praktiken.
Pedagogerna besökte DDR upprepade gånger för att studera deras
skolsystem. Östtyskarna frågade varför de kommer just hit - det
finns bättre länder! Men, de ville inte besöka andra länder
därför, att deras ateism stämde väl med det som redan fanns i
DDR.
Arvidsson besökte DDR ett 50-tal gånger. Han gjorde allt för att komma in i landet och Östtyskarna gjorde allt för att komma ut! Fortfarande 60 år senare är det få svenskar som vet om att dessa händelser är härledningen till de olösliga problem som skolan nu brottas med. Det har aldrig skrivits någon klargörande historia om händelserna kring 40- och 50-talens svenska skolpolitik enligt DDR. Svenskarna blev hänförda och solvårade med massor av medaljer från Stasi.
Kunskaperna
börjar tillämpas.
Nu skulle skolan bli mera demokratisk och
kostnadseffektiv. Kristendomsämnet skulle förfalskas och helst
gallras bort helt. Den började ersättas med mera evolutionsteori
och sexundervisning. Enligt kommissionen hämmade kristendomem
barnens fria utveckling. De kristna påstods vara infantila och offer
för tvångsneuroser enligt marxistiska psykoanalytiska teorier.
Dessutom var de okunniga.Kristendomen var ett hinder för ateistisk
agitation och barnens avpersonalisering att passa in i ett kollektivt
inhägnad.
Men i deras
nya läroplan fanns kravet på objektivitet inskrivet. Detta var ett
hinder att helt avsäga sig undervisning i kristendom. Andra
religioner bredvid fick samma ställning som undervisning i
kristendom. På det sättet blev kravet på objektivitet
tillgodosedd.Ingen frågade eleven eller föräldrarna vilka trots
allt har det yttersta vad eller hur mycket de skulle undervisas i
olika ämnen. Föeäldrarna får som regel bära hundhuvudet när
skolan misslyckas med eleven senare. Grupparbete
introducerades. Elever vilka själva löste uppgifterna eller ställde
obekväma frågor eller visade sig vara begåvade individualister
vingklipptes. De nivellerades till samma nivå som de vilka inte hade
samma iver eller begåvning.
Läroplanen
bestämdes som lag enligt antidemokratiskt maner för att gälla all
undevisning i de demokratiska skolorna i ett demokratiskt samhälle.
Evolution eller skapelse, ordning och uppförande (som är
grundbulten i all god pedagogik), betyg eller inte, fria skolor eller
monopol? Ingetdera, utom evolutionslära och strikt monopol. Betygen
ersattes med en subjektiv muntlig bedömning av eleven som läraren i
regel inte kände och sällan tordes säga allt inför föräldrarna.
Nu kommer
skolinspektörerna på besök med läroplanen i handen för att se om
skolan avviker eller bryter på någon punkt mot dess bestämmelser.
Den användes nu som ett ofrihetens tillhygge mot rektorer och
stressade lärare.
Införandet av en ny skolpolitik gick framåt i små etapper och omärkligt för folket - föräldrarna. En liten ändring i taget verkade betydelselös. så det var meningslöst för medelsvensson att opponera sig mot ett stim av akademiska teoretiker.
När nya
ideer lärs ut under en längre tid - inympas - och förblir
oemotsagda av alternativa åsikter och kunskaper blir de accepterade
som sanna. Upprepning och lång tid verkar kraftfullt. Ett barn som i
åratal förses med likartat undervisning av en äldre auktoritet tar
det som absolut sanning. Eleven smittas (Som av Påssjuka som bara
finns där - men utan att tänka efter varifrån?) av åsikter som
slutligen anammas som egna fakta och inte från en indoktrinerande
undervisning. Verkan blir mer effektiv när licencierade, betalda
lärare lär ut kristendom själva är ateister och skryter med det
också eftersom det är en yrkesmerit.
Någon
heuristik förekommer knappast numera. Många skolor portar t.ex.
Gideoniter vilka arbetar ideellt men dörrarna är vidöppna för
RFSU's betalda agitatorer. Motiveringen är ofta att Gideoniterna
idkar hjärntvätt och vidskepelse men RFSU-agenterna bidrar med
upplysning och kunskap.
När
problemen hänger som mörka moln.
Diciplinkraven lättades i den falska förhoppningen att
eleverna skulle bli snällare, hövligare och lika entuasistiska till
undervisningen som då när de gick i första klass. Undfallenheten
blev total när detta ansågs som demokratiskt och alla skapade egna
regler. Nya värdegrunder konstruerades av vilka de flesta fanns
redan formulerade i Bibeln. Men, detta faktum negligerades med den
hycklande motiveringen att Bibeln var föråldrad och opassande för
det nya samhället och dess nya människor.
Det är inte längre
ovanligt att barn kallar sig ateister eller buddister eller tror inte
på någonting.Livet blir ett nu utan framtid vilket slutligen skapar
existentiell ångest.
Så skapas olyckliga andliga krymplingar.
Sedan, när skolans problem började hopa sig till otolerbara nivåer
målade pedagogerna om skolsalar, bytte till finare möbler,
förbättrade maten, annställde fler psykologer och lärare. Kravet
på mer personal blev enormt så småningom. Drömmen om den
kostnadseffektiva skolan gick i sank liksom andra drömmar om
världens bästa skola.
Redan 1987
fanns i Sverige 1,9 miljoner anställda i den offentliga sektorn. En
ökning med 70 % under 15 år. De största ökningarna var i skolan
och sjukvården där psykvårdens behov var stora.Den privata sektorn
hade vid samma tid 2,6 miljoner anställda villka producerade
skatteinkomster för staten. Den privata sektorn minskade med 8 %
under samma tid! Skatterna räckte inte till så de höjdes med jämna
perioder alltefter att den offentliga sektorn ökade.Ett exempel på
hur den offentliga sektorn svällde är dagissystemet där antalet
anställda är 120 000 vilka i sin tur genomgår (inte alla) en
treårig utbildning i konsten att handha andras barn. (Den
utbildningen kvalificerar inte till undervisning i den vanliga
skolan)
När sedan
skolan misslyckas med eleven så skyller politikerna ledda av
feministerna på familjen! Samma familj som de länge motarbetat som
omodern företeelse från ett svunnet trångsynt samhälle ledd av
patriarkatet. En sammanhållen familj var ett hinder för deras
sociala experiment.
Den klarsynte Emile Faquet anade för 100 år sedan hur livsgången skulle bli i en övermogen demokrati:
"Demokratin
är angelägen att få bort barnen från familjen och ge dem den
undervisning de själva väljer och inte den föräldrarna väljer.
Föräldrarnas kompetens förnekas. Detta medför, att föräldrar
och barn kommer bort från varandra."
( Mer om
Emile Faquet på min blogg under namnet Inkompetenskulten)
Många elever
har därför ingen hel familj där de kan få hjälp med läxor och
allt annat som livet för i deras väg. Skolan är ett gigantiskt,
själlöst nätverk där eleven inte blir sedd och inte kan utveckla
det hon är bra på och har anlag för. Inga betyg och fem dagars
praktig på någon arbetsplats anses som god pedagogik. Men familjen
och hemmet är fortfarande en enhet ( inte ett nätverk) där alla
bryr sig om och ser varandra. Där finns riktig äkta solidaritet som
inga politiska system kan åstadkomma.
Skoltrött.
Redan i 7:e klass fick jag och
andra nog. Den 9-åriga skolsystemet infördes, men vi ville absolut
inte vara kvar två ytterligare onödiga år. En ointresserad elev
höt inte dit och en lärare - trots att denne har lön - vill inte
undervisa en oengagerad elev. Eleven flyr hellre ett fängelse dit
systemet har placerat och tvingar på en undervisning som känns
helt meningslös.Merparten av det för stunden inlärda hamnar i
glömskans kammare. Systemet har blivit en förvaringsplats.
Vi insåg,
att mycket av de ämnen de packade i oss kunde vi vid intresse läsa
på egen hand senare - och ur bättre böcker - okontrollerade
böcker.
Den
ateistiska skolelitens målsättning har varit att fostra ideologiskt
likriktade människor vilka är okritiska. Det är bara den typen som
passar in i ett kollektiv. Eleverna har nu blivit kuggar i ett
samhällsmaskineri där eliten tänker och barnen har blivit mjölkkor
för olika vinsthungriga marknader inklusive Partiet.
Den svenska
skolan dödar ansvarskänslan, fantasin och är antikreativ i brist
på heuristik och alternativ. Trots 9 år lämnar väldigt många
skolan med usel läsförmåga och underkända betyg; helt klart är,
att det finns allvarliga fel, många fel i Partiets skola. detta var
mycket ovanligt i den gamla skolan. Den, som då var bäst i världen.
Ansökningar om patent, mönsterskydd har stadigt
minskat i Sverige. Förslagsverksamheten på våra arbetsplatser har
nästan dött ut eller minskat.
Till det som
sagts måste ännu en gång sägas att diktamen från en tyrannisk
läroplan som ensidigt bestämmer vad som får förekomma i skolan
har inneburit stor skada. Det är ett hinder mot alternativ, mot
annan information som skulle bidra till elevens fantasi, kunskap och
kreativitet.Sverige har skolplikt – inte läroplikt som i andra
länder. Slutsatsen blir då, att Hemundervisning är straffbart.
Affärsföretag
eller skola?
Partiets skola har blivit 100-falt sämre
än den gamla. Hur då? Ja, det har förvandlats till ett enormt
affärsföretag och inkomstkälla för läroboksförfattare,
administratörer, pedagoger, forskare, skolinspektionen, psykologer,
drogförsäljare, konsulter, kuratorer och poliser och
antimobbningsexperter...
Lärarkåren bråkar både med varandra och eleverna och strejkar.
Eleverna bråkar och skolkar. Få vill bli lärare i detta otyglade
kaos där alla vill bestämma.
Nu kräver skolan fler lärare - inte för att undervisa men för att hålla ordning i klasserna för att få arbetsro för egen del och för eleverna. Samtidigt kräver LR 10 000 mer i månadslön...
Så blev det.
Reportern för tidningen The Observer Roland
Huntford gav redan för 30 år sedan en analytisk sammanfattning om
vart den svenska skolan var på väg: "Utbildningen i den
svenska skolan syftar till att producera kuggar och konsumenter till
samhällsmaskineriet och utveckla kollektivt tänkande. Avkristningen
har varit mer effektivt än i något annat land - inkl.
Sovjetunionen. Den sk. religionsundervisningen påskyndar
utvecklingen genom att i själva verket vara antireligiös."Omdömet
hos denna erfarna reporter som föddes i Sydafrika 1927 måste tas på
allvar - någon gång. Hans uppdrag var, att noga följa utvecklingen
i Skandinavien.
Klart är,
att en väl dolt demonisk, långsiktig hjärntvätt inleddes av
1946-års Skolkommission i den svenska skolan. En skola som på
papperet skall vara objektiv och neutral.
Det krävdes nästan en generation av Partiet att vända den
svenska skolan från att ha varit effektiv med goda resultat till den
sämsta och dyraste i hela världen.
Kauko Antbacke
|
lördag 9 juni 2012
Det var nära att Sverige blivit en totalitär stat.
-->
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar