Felaktig Toe - in -out sliter ner däcken väldigt snabbt. |
Bilbytet.
Min röda Volvo
V70 -98 gick inte genom i besiktningen. Styrlederna fram var glappa.
Besiktningsmannen tröstade med, att detta är ett vanligt fel på
just 98:na.
Javisst, men
300 till för ombesiktning utöver de 350 redan betalade plus
kostnader för två besök i Växjö. Summa 1000 kr.
Köpte delar
för 400 och lämnade bilen till en yrkesskola där de gjorde jobbet
gratis samtidigt som de fick öva att meka med en Volvo V70.
Efter bytet
blev det ett vinande ljud från framdäcken i kurvorna. Dessutom var
bilen lättmanövrerad i kurvorna – den liksom svängde sig själv!
Ljudet var inte värst högt så därför negligerade jag detta.
Fortsatte att köra som vanligt ända tills en morgon då det syntes,
att det var lite luft i vänster framhjul.
Däckverkstaden
blev det första besöket den dagen.
Vänster fram läcker, sade jag till reparatörerna
vilka kom ut för att titta vad som var fel. De var två som inte ens
böjde sig ner för närmare granskning.
Ni kan väl
täta den?
Nej, det går
inte, blev deras svar.
Vadå? Varför
det?
Känn på
däcket på insidan, uppmanade de. Jag var lite konfunderad över
deras auktorativa, nästan provokativa sätt att bemöta mig som
kund.
Visst, jag
kände på insidan av vänster fram. Där var stålarmeringen framme
på ytan
Känn på
höger däck också! Där var också däcket nerslitet ända till
armeringen.
Hade du kört
bara några kilometer till hade båda exploderat! Var deras
kommentar efter min inspektion.
Väl, då
förstod jag att hjulvinklarna var helt fel inställda. Vinklarna
hade aldrig blivit justerade efter reparationen. I det här fallet
pekade hjulen ut åt sidorna. Det som kallas Toe – out. Därför
var de nerslitna på insidan. Toe-in är då när däcken slits på
den synliga yttre sidan.
De bytte till
nya däck fram. Under tiden beslöt jag, att nu är det dags att
byta bil till en något nyare modell. Det var inte bara
hjulvinklarna som var fel. Vindrutan var sprucken efter ett
stenskott som jag aldrig brytt mig om att åtgärda.
Klimatanläggningen var ur funktion också.
Direkt efter
däckbytet besök hos en bilhandlare i närheten. Informerade honom
angående hjulvinklarna. Där fanns en fin och nyare modell först
raden och just den som jag ville provköra. Det var en -02 som
kändes helt rätt och lättkörd.
Hur kändes
det? Frågade försäljaren. Den är bra, svarade jag. Vi byter! Om
jag får de 14 000 kr för min bil som är kontantinsats för den
nya bilen då blir det affär. Men det ville inte handlaren gå med
på som redan hade gått runt min bil och noterat allt med vana ögon
– hjulvinklarna, vindrutan och de nya framdäcken. Han erbjöd
bara 10 000 kr för min gamla. Gjorde en snabb beräkning hur mycket
alla reparationer på den gamla skulle kosta. Det blev mera än 4
000 kr.
Köre till!
Sade jag. Vi byter då och du får den återstående
mellanskillnaden på 4 000 när du skickar första fakturan?
Nja, svarade
han, egentligen får jag inte göra så – men jag litar på dig!
Vi skrev köpekontraktet klart.
Efter några
dagar hämtade jag den nya bilen som hade blivit rekonditionerat så
väl, att grannen frågade om den var splitterny?
Den första
fakturan kom – men inga 4 000 kr var med. Hade försäljaren glömt
det? I ärlighetens namn ringde jag och påpekade saken. Försäljaren
fanns inte kvar i samma firma – han hade bara varit
semestervikarie.
Det får väl
bli så då, blev deras svar från bilfirman.
Någon månad
senare besiktigades min nya bil. Detta är en mycket bra bil var
besiktningsmannens kommentar – första gången som jag har hört
sådana kommentarer från deras sida.
Min nya bil som är 10 är gammal - men perfekt som transportmedel. |
Nöjd och glad
körde jag de två milen hemåt efter att först ha firat den
lyckosamma bilen med kaffe och en kringla på Erikshjälpen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar