Nu kommer skolinspektörerna på besök med läroplanen i handen för att se om skolan avviker eller bryter på någon punkt mot dess bestämmelser. Den användes nu som ett ofrihetens tillhygge mot rektorer och stressade lärare.
Införandet av en ny skolpolitik gick framåt i små etapper och omärkligt för folket - föräldrarna. En liten ändring i taget verkade betydelselös. så det var meningslöst för medelsvensson att opponera sig mot ett stim av akademiska teoretiker.
När nya ideer lärs ut under en längre tid - inympas - och förblir oemotsagda av alternativa åsikter och kunskaper blir de accepterade som sanna. Upprepning och lång tid verkar kraftfullt. Ett barn som i åratal förses med likartat undervisning av en äldre auktoritet tar det som absolut sanning. Eleven smittas (Som av Påssjuka som bara finns där - men utan att tänka efter varifrån?) av åsikter som slutligen anammas som egna fakta och inte från en indoktrinerande undervisning. Verkan blir mer effektiv när licencierade, betalda lärare lär ut kristendom själva är ateister och skryter med det också eftersom det är en yrkesmerit.
Någon heuristik förekommer knappast numera. Många skolor portar t.ex. Gideoniter vilka arbetar ideellt men dörrarna är vidöppna för RFSU's betalda agitatorer. Motiveringen är ofta att Gideoniterna idkar hjärntvätt och vidskepelse men RFSU-agenterna bidrar med upplysning och kunskap.
När problemen hänger som mörka moln.
Diciplinkraven lättades i den falska förhoppningen att eleverna skulle bli snällare, hövligare och lika entuasistiska till undervisningen som då när de gick i första klass. Undfallenheten blev total när detta ansågs som demokratiskt och alla skapade egna regler. Nya värdegrunder konstruerades av vilka de flesta fanns redan formulerade i Bibeln. Men, detta faktum negligerades med den hycklande motiveringen att Bibeln var föråldrad och opassande för det nya samhället och dess nya människor.
Det är inte längre ovanligt att barn kallar sig ateister eller buddister eller tror inte på någonting.
Livet blir ett nu utan framtid vilket slutligen skapar existentiell ångest.
Så skapas olyckliga andliga krymplingar.
Sedan, när skolans problem började hopa sig till otolerbara nivåer målade pedagogerna om skolsalar, bytte till finare möbler, förbättrade maten, annställde fler psykologer och lärare. Kravet på mer personal blev enormt så småningom. Drömmen om den kostnadseffektiva skolan gick i sank liksom andra drömmar om världens bästa skola.
Redan 1987 fanns i Sverige 1,9 miljoner anställda i den offentliga sektorn. En ökning med 70 % under 15 år. De största ökningarna var i skolan och sjukvården där psykvårdens behov var stora.
Den privata sektorn hade vid samma tid 2,6 miljoner anställda villka producerade skatteinkomster för staten. Den privata sektorn minskade med 8 % under samma tid! Skatterna räckte inte till så de höjdes med jämna perioder alltefter att den offentliga sektorn ökade.
Ett exempel på hur den offentliga sektorn svällde är dagissystemet där antalet anställda är 120 000 vilka i sin tur genomgår (inte alla) en treårig utbildning i konsten att handha andras barn. (Den utbildningen kvalificerar inte till undervisning i den vanliga skolan)
När sedan skolan misslyckas med eleven så skyller politikerna ledda av feministerna på familjen! Samma familj som de länge motarbetat som omodern företeelse från ett svunnet trångsynt samhälle ledd av patriarkatet. En sammanhållen familj var ett hinder för deras sociala experiment.
Den klarsynte Emile Faquet anade för 100 år sedan hur livsgången skulle bli i en övermogen demokrati:
"Demokratin är angelägen att få bort barnen från familjen och ge dem den undervisning de själva väljer och inte den föräldrarna väljer. Föräldrarnas kompetens förnekas. Detta medför, att föräldrar och barn kommer bort från varandra."
( Mer om Emile Faquet på min blogg under namnet Inkompetenskulten)
Många elever har därför ingen hel familj där de kan få hjälp med läxor och allt annat som livet för i deras väg. Skolan är ett gigantiskt, själlöst nätverk där eleven inte blir sedd och inte kan utveckla det hon är bra på och har anlag för. Inga betyg och fem dagars praktig på någon arbetsplats anses som god pedagogik. Men familjen och hemmet är fortfarande en enhet ( inte ett nätverk) där alla bryr sig om och ser varandra. Där finns riktig äkta solidaritet som inga politiska system kan åstadkomma.
Skoltrött.
Redan i 7:e klass fick jag och andra nog. Den 9-åriga skolsystemet infördes, men vi ville absolut inte vara kvar två ytterligare onödiga år. En ointresserad elev höt inte dit och en lärare - trots att denne har lön - vill inte undervisa en oengagerad elev. Eleven flyr hellre ett fängelse dit systemet har placerat och tvingar på en undervisning som känns helt meningslös.Merparten av det för stunden inlärda hamnar i glömskans kammare. Systemet har blivit en förvaringsplats.
Vi insåg, att mycket av de ämnen de packade i oss kunde vi vid intresse läsa på egen hand senare - och ur bättre böcker - okontrollerade böcker.
Den ateistiska skolelitens målsättning har varit att fostra ideologiskt likriktade människor vilka är okritiska. Det är bara den typen som passar in i ett kollektiv. Eleverna har nu blivit kuggar i ett samhällsmaskineri där eliten tänker och barnen har blivit mjölkkor för olika vinsthungriga marknader inklusive Partiet.
Den svenska skolan dödar ansvarskänslan, fantasin och är antikreativ i brist på heuristik och alternativ. Trots 9 år lämnar väldigt många skolan med usel läsförmåga och underkända betyg; helt klart är, att det finns allvarliga fel, många fel i Partiets skola. detta var mycket ovanligt i den gamla skolan. Den, som då var bäst i världen.
Ansökningar om patent, mönsterskydd har stadigt minskat i Sverige. Förslagsverksamheten på våra arbetsplatser har nästan dött ut eller minskat.
Till det som sagts måste ännu en gång sägas att diktamen från en tyrannisk läroplan som ensidigt bestämmer vad som får förekomma i skolan har inneburit stor skada. Det är ett hinder mot alternativ, mot annan information som skulle bidra till elevens fantasi, kunskap och kreativitet.
Affärsföretag eller skola?
Partiets skola har blivit 100-falt sämre än den gamla. Hur då? Ja, det har förvandlats till ett enormt affärsföretag och inkomstkälla för läroboksförfattare, administratörer, pedagoger, forskare, skolinspektionen, psykologer, drogförsäljare, konsulter, kuratorer och poliser och antimobbningsexperter...
Lärarkåren bråkar både med varandra och eleverna och strejkar. Eleverna bråkar och skolkar. Få vill bli lärare i detta otyglade kaos där alla vill bestämma.
Nu kräver skolan fler lärare - inte för att undervisa men för att hålla ordning i klasserna för att få arbetsro för egen del och för eleverna. Samtidigt kräver LR 10 000 mer i månadslön...
Så blev det.
Reportern för tidningen The Observer Roland Huntford gav redan för 30 år sedan en analytisk sammanfattning om vart den svenska skolan var på väg: "Utbildningen i den svenska skolan syftar till att producera kuggar och konsumenter till samhällsmaskineriet och utveckla kollektivt tänkande. Avkristningen har varit mer effektivt än i något annat land - inkl. Sovjetunionen. Den sk. religionsundervisningen påskyndar utvecklingen genom att i själva verket vara antireligiös."
Omdömet hos denna erfarna reporter som föddes i Sydafrika 1927 måste tas på allvar - någon gång. Hans uppdrag var, att noga följa utvecklingen i Skandinavien.
Klart är, att en väl dolt demonisk, långsiktig hjärntvätt inleddes av 1946-års Skolkommission i den svenska skolan. En skola som på papperet skall vara objektiv och neutral.
Det krävdes en generation av Partiet att vända den svenska skolan från att ha varit effektiv med goda resultat till den sämsta i hela världen.
Kauko Antbacke
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar